Çiftçiler buğday tohumu istiyorbingöl ziraat odası başkanı mustafa karaaslan, hava şartları nedeniyle buğday hasadından verim alamayan çiftçilere tohum desteği yapılması gerektiğini söyledi.![]() Bingöl Merkez Garip, Büyük Tekören ve Kumgeçit köylerinde bulunan çiftçileri ziyaret eden Bingöl Ziraat Odası BaÅŸkanı Karaaslan, bu yıl olumsuz hava ÅŸartları nedeniyle buÄŸday hasadından verim alamayıp zarar gören maÄŸdur çiftçilerin sorunlarını dinledi. Bingöl Ziraat Odası BaÅŸkanı Karaaslan, bu yıl buÄŸday ekimini yapan çiftçilerin zarar gördüÄŸünü belirterek, gelecek ekim ayından itibaren buÄŸday ekimine baÅŸlayacak olan çiftçilere buÄŸday tohum desteÄŸinin yapılması gerektiÄŸini vurguladı. Bu yıl Bingöl genelinde buÄŸday hasadını yapan çiftçilerin zarar ettiÄŸini ifade eden Karaaslan, “BuÄŸday ekimi gelecek, ekim ayından itibaren baÅŸlıyor. En azından çiftçilerimize yüzde 50 tohum desteÄŸi saÄŸlansa iyi olur takdir yetkilerimizindir. YaÅŸanılan maÄŸduriyetler karşısında inÅŸallah yetkililer gerekeni yapacaklardır ” dedi. “BU YIL ZARAR GÖREN BUÄžDAY ÇİFTÇİSİ TOHUM DESTEĞİ İSTİYOR” Her ay en azında iki defa köylerde bulunan çiftçileri ziyaret ettiklerini ifade eden Karaaslan, “Köylerimizde bulunan çiftçilerin sorun ve sıkıntılarını dinliyoruz. Bu yıl buÄŸday çiftçisinin mahsul alamayıp maÄŸdur durumda. Çiftçilerden gelen ÅŸikâyetlerde ‘buÄŸday tohumu alacak gücümüz yok. Gerekli yerlere bildirin bizlere tohum desteÄŸi saÄŸlasınlar' diyorlar. Biz Ziraat Odası olarak gerekli yetkililere bildirerek ÅŸu ana kadar olumlu bir sonuç alamadık. Bugün danışmanlarımızla birlikte Garip, Büyük Tekören ve Kumgeçit köylerinde bulunan çiftçilerimize yüz yüze görüÅŸtük. Çiftçilerimiz buÄŸday ekiminden zarar gördüklerini bunun için devletten tohum desteÄŸini bekliyorlar. Merkeze baÄŸlı ova köyleri tarım ekiminin en çok olduÄŸu köylerimizdir. Bu köylerde genellikle yüzde 80 hububat olarak buÄŸday ekiyorlar. Ayrıca mısır, yem bitkilerini de ekiyorlar. Bu yıl çiftçilerimizde buÄŸday ekiminden zarar gördükleri için destek istiyorlar. Bizler oda olarak bu yıl buÄŸday ekiminden zarar gören çiftçilerimize tohum desteÄŸinin verilmesini talep ediyoruz” ifadelerini kullandı. MaÄŸdur çiftçilerin ziyaret heyetinde olan Bingöl Ziraat Odasında Uzman Tarım danışmanlığını yapan Ziraat Mühendisi ErdoÄŸan Yener, Ziraat Odası kapsamında ildeki tarımsal faaliyetlerin başında hububat geldiÄŸini belirterek, ÅŸunları söyledi: “Bingöl merkezde toplam olarak 500 hektar tarımsal alan mevcut. Bunun yaklaşık olarak 300 hektarında tarımsal faaliyet sürdürülmekte. Bunun en büyük payını buÄŸday üretimi almaktadır. İlimizin son 3 yılında üretim sonuçlarına baktığımızda, TMO'ya verilen buÄŸdayın yıl rekoltesi; 2015 yılında bin 400 ton, 2016 yılında 700 ton ve 2017 yılında ise maalesef bu yıl yaÅŸadığımız bir afetten dolayı sadece 34 ton bir satış yapıldı. Genel olarak piyasaya satılan buÄŸday dâhil olmak üzere 250 ton bir buÄŸday üretimi olduÄŸu anlaşılıyor. Bu da çok düÅŸük bir rakam. Bu düÅŸüklüÄŸün sebebini çiftçilerin bilinçsiz olarak geçen yıldan kalmış tohumu kullanmasıdır.” “DEVLETTİN ÇİFTÇİNİN YANINDA OLUP ÇEŞİTLİ DESTEKLEMELERDE BULUNMASI GEREKİR” İyi ve kaliteli bir verimin alınması için sertifikalı tohumların kullanılmasını danışmanlar olarak tavsiye ettiklerini ifade eden Yener, devlettin maddi anlamda çiftçinin yanında olup çeÅŸitli desteklemelerde bulunması gerektiÄŸini belirtti. Çiftçilere yönelik yapılan çalışmalarda sertifikalı tohumun kullanılmasını teÅŸvik etiklerini söyleyen Yener, "Devlettin yapmış olduÄŸu doÄŸrudan gelir desteklemelerinde buna yönlendirdiÄŸini görüyoruz. Sertifikalı tohumların kullanılmasını tavsiye ediyoruz danışmanlar olarak. Danışmanlar olarak gittiÄŸimiz her köyde çiftçilere yönelik bilgilendirmeler yapıyoruz. Amacımız ilimizdeki tarımsal faaliyetlerin geliÅŸtirilmesidir. Çiftçilere yönelik sadece eÄŸitim ve yayım faaliyetleri olmuyor. Devlettin maddi anlamda çiftçinin yanında olup çeÅŸitli desteklemelerde bulunması gerekir. Her ne kadar doÄŸrudan gelir desteÄŸi ile saÄŸlamaya çalışıyorsa da ilimiz tarımsal olarak çok alt seviyede olduÄŸu için bir iki seferliÄŸine de olsa çiftçinin yanında olması tohum gibi desteklerin sunması lazım ki bir seviyeye çıkabilsin” ifadelerini kullandı. Garip köyü Muhtarı Lütfi Karınçu da bu yıl hava ÅŸartları nedeniyle köylerinde çiftçilik yapanların zarar ettiÄŸini belirterek, "Devletimizden çiftçilerimize buÄŸday tohumunu vermesini istiyoruz. BuÄŸday çiftçisi bu yıl çok maÄŸdur tohumları yok zor durumdalar. Ziraat Odası BaÅŸkanımız ve ekibi köy köy dolaşıp maÄŸdur çiftçileri dinliyorlar kendilerine teÅŸekkür ediyorum ” diye konuÅŸtu. (İLKHA)
YORUM YAZIN
|
|