Şeyh said isyanı ve mektuplar 3Melekanlı şeyh abdullah'ın çarik aşireti reisi hasan ağa'ya yazmış olduğu mektup 3![]() Abdullah DEMİR 20 Mart 1341/20 Mart 1925 tarihinde “Melekanlı Åžeyh Abdullah imzasiyle Çarik AÅŸireti Reisi Hasan AÄŸa'ya Varto'dan yazılan mektubun suret-i musaddakası da aynen (neÅŸridir) “ Son zamanlarda din-i Muhammedi'nin gördüÄŸü tazyik cümle ulemâ ve meÅŸâyihi irÅŸadâta mecbur etdi. Hükümetden bir istiklâl ve iftirâk peÅŸinde deÄŸiliz dine vâki olan müdâhalenin menini istiyoruz. İhtimâlki rü'esâya baÅŸka nâ-meÅŸrû bir tarzda anlatılmışdır. HaÅŸa .biz Kur'ân elimizde olarak din kardeÅŸlerimizi müzâharata (yardıma) çağırıyoruz. Dinimiz örfümüz lisânımız birdir. Hileye tenezzül etmeyiz. BirleÅŸelim sizden muâvenet-i askeriye (askeri yardım) istemem yalnız muvaffakat-ı fikir arzu ederim. Karşımızda tertibât aldığınıza müte'sirim. Aramızda bir kin ve garaz yokdur. Zât-ı âlînizden ümidim pek büyükdür. Cümlemiz bir kible bir Kur'ân'a tâbi olduÄŸumuzdan ümid var olduÄŸum necâbetinizi ve cevâbınızı beklerim.” 20 Mart 1341/20 Mart 1925 tarihli Varto'dan tezâhürât-ı diniye reisi Melekânî Abdullah imzâsiyle yazılan beyannâmeyi aynen (yayınlıyoruz) “Ey İslâm askeri buyurdukları Kur'ân'ı Azimü'ÅŸ-ÅŸân ellerimizde ve beynimizdedir. Siz dindaÅŸlarımıza kurÅŸun atamaÄŸa deÄŸil Kur'ân'ın emr eylediÄŸi umur-ı diniyyenin serbest bulunmasını istirhâm maksadiyle ictimâ ve tezâhüratda bulunuyoruz. Bi'l-cümle İslâm'ın bu maksada muvafakat etmesi vâcibdir. “Teâlov ila kelimetin sevâ'ün beynenâ ve beyneküm”el-âye _Al-i İmran, 64. Ayet [ Deki: Ey Ehli kitab (olan Yahudi ve Hiristiyanlar) Bizimle sizin aranızda eÅŸitlik saÄŸlayan (ortak) bir kelimeye gelin; Allah'tan baÅŸkasına kulluk etmeyelim, ona hiçbir ÅŸey ortak koÅŸmayalım, Allah'ın dışında bazımız bazısını Rabb edininip müÅŸrik olmasın.] Ey maâÅŸir-i ehl-i sünnet ve'l-cemaat Cenâb-ı Hakk bu dini bize gönderdi ki kiyâmete kadar hürmetkâr ve muhâfazakâr bulunalım. Allaha'da onunla ubûdiyet edelim bazı eÅŸhâs buna taarruz ediyor. Hükümet menetmiyor. Sizin îmânınız kabûl edermi ki birisi Allah yoktur Peygamber yalancıdır desin asla ve kata kabul eder bir mü'min tasavvur edemem. Biz hükümetden istiklâl ve iftirâk istemiyoruz. Çünkü o kabiliyet bizde yoktur. Ancak istediÄŸimiz dindir dinin ve ahkâm-ı ÅŸeriatın serbest bulunmasıdır. EÄŸer siz buna ve Kur'ân'a tabi iseniz geliniz görüÅŸelim öpüÅŸelim ÅŸayed Kur'ân'ada kurÅŸun atmak arzu eden varsa siz onlarada ıslâh duâsını isteyiniz ve's-selâmü aleyküm” >> Pazartesi ise Modanlı Hasan Fehmi'nin Emirü'l-Mücahidin Åžeyh Said Efendi adına göndermiÅŸ olduÄŸu mektubun çevirisi yayınlanacaktır. YORUM YAZIN
|
|