KİM KİMDİR FİRMA REHBERİ Hemen Üye Ol Üye Girşi
Uye Girişi
Giriş
Beni Hatırla
Yeni Üye Kayıt
Haber sitemizin aktivitelerinden yararlanmak için üyelik başvuru yapın.
Hemen Üye Olun
Uye Hizmetleri
 
07 Ekim 2026 Çarşamba

Bir gecede çok şey değişecek

Yeni Sosyal Güvenlik Reformu ile bir gecede çok şey değişecek. Bunlardan ikisi, yeni sigortalı olacakları ilgilendiriyor

Bir gecede çok şey değişecek
22 NİSAN 2008 SALI 10:23
0
1191
0
AA aa
Örneğin 30 Nisan 2008 Çarşamba gecesi yatağa girenler, sabah uyandıklarında, kendilerini veya yakınlarını ilgilendiren, bir önemli olayla karşılaşacaklar.
EMEKLİ AYLIĞI  YÜZDE 20 FARK EDECEK

1) 30 Nisan 2008 Çarşamba Günü Sigortalı Olanlar:

Yıllar sonra emekli olurken, yüzde 20 fazla emekli aylığı alacaklar.

Örneğin; 25 yıl prim ödemesi halinde, yüzde 60 oranında emekli aylığı bağlanacak.

2) 1 Mayıs 2008'de Sigortalı Olanlar:

Örneğin 25 yıl prim ödemişlerse, yüzde 50 oranında emekli aylığı bağlanacak.

Burada, yüzde 50 yerine yüzde 60 oranı üzerinden aylık bağlanması, 50'ye göre, yüzde 20 fazla aylık bağlanacağı anlamına geliyor.

EMEKLİ AYLIĞI KESİLECEK

30 Eylül 2008 gecesi yatağa girenler, sabah uyandıklarında kendilerini veya yakınlarını ilgilendiren bir başka önemli olayla karşılaşacaklar.

1) 30 Eylül 2008 Günü Sigortalı Olanlar:

Yıllar sonra emekli olduklarında, başka bir işte çalıştıkları zaman, emekli aylıkları kesilmeyecek. Emekli aylıklarının yüzde 15'i oranında "Sosyal Güvenlik Destek Primi" ödeyecek.

2) 1 Ekim 2008'de Sigortalı Olanlar:

Yıllar sonra emekli olduklarında, tekrar herhangi bir işte çalışırlarsa (milletvekilleri hariç), emekli aylıkları kesilecek.

Milletvekillerinin emekli aylığı, Anayasa'da bu konuda yer alan "özel bir hüküm" nedeniyle kesilemiyor (Bkz. Anayasa Md. 86/2).

Askerlik borçlanması için acele edin

YENİ yasa, askerlik borçlanması nedeniyle yapılacak ödemeyi artırıyor. Yeni yasa yürürlüğe girince, askerlik borçlanması; günlük asgari ücret ile günlük asgari ücretin 6,5 katı arasında olmak üzere, sigortalının kendisinin belirleyeceği günlük kazancın yüzde 32'sinin, borçlanılacak gün sayısı ile çarpılması suretiyle hesaplanacak.

Yeni yasa yürürlüğe girmeden askerlik borçlanması yapılması halinde, mevcut asgari ücretin günlük brüt tutarının (20.28 YTL'nin) yüzde 20'si esas alınıp, borçlanma gün sayısı ile çarpılmak suretiyle, ödenecek tutar hesaplanıyor.

Buna göre; 540 gün borçlanacak birisi;

- Yasa yürürlüğe girmeden önce, 2 bin 190 YTL

- Yasa yürürlüğe girince 3 bin 504 YTL ödeyecek.

Bordrodaki ücret emeklilikte önemli

YENİ sistemde, emekli aylığı; üzerinden prim ödenen kazanç tutarı ne kadar yüksek ise, o kadar yüksek olacak. Yeni sistem yüksek emekli aylığı için; uzun süre prim ödemeyi ve yüksek kazanç bildirmeyi teşvik ediyor.

Bu aşamada, özellikle işçi statüsünde çalışanların, yeni dönemde kendilerine yapılan tüm ödemelerin ücret bordrosunda gösterilip gösterilmediğini kontrol etmelerinde yarar var.

Yeni düzenlemenin, asgari ücret üzerinden bildirimde bulunup, daha yüksek ücret ödenmesini, bir ölçüde engellemesi bekleniyor.

ÜCRETLER BANKAYA

Yeni yasanın yürürlüğe girmesi ile birlikte, işçilere yapılan tüm ödemelerin, banka hesaplarına yatırılması zorunluluğu getirmeye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı'ndan sorumlu Devlet Bakanlığı müştereken yetkili olacak.

Bu düzenleme ile işverenlerin düşük ücret bildirimi ve kayıtdışı istihdamın önlenmesi amaçlanıyor. Ancak yasa dışında önlem alınmazsa sözgelimi etkin bir denetim yapılmazsa, kayıtdışı ödemelerin yine nakit olarak yapılmasının, kısa dönemde önlenmesi çok zor olacak.

GERÇEK DIŞI BORDROYA 3 YILA KADAR HAPİS

İşverenlerin, işçilere yaptıkları ücret ödemesini, bordroda gerçek tutarın altında göstermeleri "muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlenmesi" olarak kabul edilecek. Bu durumda;

1- Gerçek ücret ile bildirilen ücret arasındaki farkın; gelir vergisi, damga vergisi ve sigorta primi işverenden, cezası ile birlikte istenecek.

2- İşveren hakkında, "1 yıldan 3 yıla kadar hapis" cezası uygulanacak (Bkz. VUK Md. 359).

Kız çocuklarına sağlık hizmeti 18'inde kesiliyor

YASAYA göre evlenmemiş ve çalışmayan kız çocukları 18 yaşından sonra prim ödemek zorundalar. Kızlar okula gitmiyorsa herhangi bir işleri de yoksa sağlık yardımından yararlanabilmek için 18 yaşından itibaren prim ödemek zorunda olacaklar.

Mevcut sistemde kız çocukları, evlenmediği ya da sigortalı olarak bir işte çalışmadığı sürece, anne-babası üzerinden, "yaşam boyu" sağlık hizmetinden yararlanabiliyordu.

Yeni sistemde; ilköğretimden sonra 18 yaşına, lisede 20, üniversiteye giderse 25 yaşına kadar anne-babası üzerinden, sağlık hizmetlerinden yararlanabilecek.

Kızlar bu yaştan sonra, "sağlık primi" ödemek suretiyle sağlık hizmetlerinden yararlanabilecek.

Maaş almak için boşanana ceza

YILLARDIR sürdürülen ilginç bir uygulama var. Daha önce Hürriyet'te de yazdığımız gibi, evli karı-koca var. Kadın, kocasından muvazaalı (danışıklı) şekilde boşanıp, ölen babasından emekli aylığı alıyor. Ancak kocası ile birlikte yaşamaya da devam ediyor.

Yaşam koşullarının ağırlaşması ve ikinci bir gelire ihtiyaç, çok kişiyi bu yola zorluyor.

Bu durumda olan onbinlerce, hatta yüzbinlerce kadın var.

Yeni yasa ile ölüm geliri ve aylık bağlanması için eşinden danışıklı olarak boşanma olayı önleniyor. Buna göre, eşinden boşandığı halde boşandığı eşi ile birlikte yaşadığı belirlenen eş ve çocukların, bağlanmış olan gelir ve aylıkları kesilecek. Ayrıca, geriye doğru on yıllık sürede ödenmiş olan tüm paralar, kanuni faiziyle geri alınacak. 


Hurriyet / Şükrü Kızılot

YORUM YAZIN
Profiliniz ziyaretci statüsünde görünüyor. Yorumlarınız aşağıdaki isimle yayınlanacaktır
Değiştir
Dilerseniz web sitemize üye olarak daha özgün bir profil oluşturabilir ve yorumlarınızı hesabınızdan takip edebilirsiniz
Kodu Girin
Yapacağınız yorumların şiddet ve hakaret içermemesine lütfen dikkat edin. Aksi taktirde yorumlarınız onaylanmayacaktır. Gönder
07.10.2026
12:55
Engelli bakım merkezlerinde yeni dönem: Şartlar baştan sona değişti
Engelli bakım merkezlerinde yeni dönem: Şartlar baştan sona değişti
Resmî Gazete'de yayımlanan yeni yönetmelikle engelli bireylere yönelik özel bakım merkezlerinin açılış, personel, ödeme, denetim ve çalışma şartları yeniden düzenlendi. Düzenleme, Bingöl'deki özel bakım merkezlerini de ilgilendiriyor.
07.10.2026
12:43
Bingöl`de okul güvenliği masaya yatırıldı
Bingöl'de okul güvenliği masaya yatırıldı
Bingöl'de öğrencilerin güvenli ve huzurlu bir eğitim ortamında eğitimlerini sürdürebilmeleri amacıyla Okul Güvenliği Toplantısı gerçekleştirildi. Toplantıda okul çevreleri, trafik güvenliği, giriş-çıkışlarda alınacak önlemler ve bağımlılıkla mücadele başlıkları ele alındı.
06.10.2026
18:55
Yunus Kava: Soykırımcı İsrail adaletten kaçamayacak
Yunus Kava: Soykırımcı İsrail adaletten kaçamayacak
Memur-Sen Bingöl İl Başkanı Yunus Kava, Gazze ve Filistin'de yaşananlara ilişkin yaptığı açıklamada, uluslararası topluma adalet çağrısında bulundu. Kava, 'Uluslararası hukuk herkes için varsa İsrail için de vardır. Savaş suçları ve insanlığa karşı suçlar kim tarafından işlenirse işlensin soruşturulmalı, sorumlular bağımsız ve adil mahkemeler önünde hesap vermelidir' dedi.
06.10.2026
18:28
Fon mağdurlarına ödeme için yeni düzenleme geliyor
Fon mağdurlarına ödeme için yeni düzenleme geliyor
AK Parti, fonların tasfiyesi ve yatırımcılara yapılacak ödemelerin çerçevesini belirlemek amacıyla yaklaşık 10 maddelik kanun teklifini TBMM'ye sunmaya hazırlanıyor. Düzenlemede 1 milyon liranın altında yatırımı bulunan yaklaşık 355 bin yatırımcı için tam ödeme mekanizması, daha yüksek tutarlar için ise kademeli ödeme planı öngörülüyor.
06.10.2026
15:57
Bingöl Umut Kervanı`ndan 2,1 milyon TL`lik yardım
Bingöl Umut Kervanı'ndan 2,1 milyon TL'lik yardım
Bingöl Umut Kervanı Derneği, Eylül ayında kentteki ihtiyaç sahibi aileler ve öğrenciler için 1 milyon 536 bin 29 TL ayni ve nakdi yardım ulaştırdı. Yurt dışı ve Gazze'ye yapılan 566 bin 350 TL'lik destekle birlikte derneğin aylık toplam yardım tutarı 2 milyon 102 bin 379 TL'ye ulaştı.
06.10.2026
15:04
Meclis`e yeni teklif: 6 meslek grubuna yeşil pasaport yolu açılıyor
Meclis'e yeni teklif: 6 meslek grubuna yeşil pasaport yolu açılıyor
TBMM'ye sunulan kanun teklifiyle hususi damgalı pasaportun kapsamının genişletilmesi gündemde. Teklifin yasalaşması halinde belirli şartları taşıyan muhtarlar, mali müşavirler, eczacılar, doktorlar, mühendisler ve mimarlar yeşil pasaport alabilecek.
Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir
©Copyright 2017
Haberler, Fotoğraf Galerisi, Video Galerisi, Köşe Yazıları ve daha fazlası için arama yapın